Klik hier voor de Modellenwedstrijd van De Winter media groep
terug dinsdag, 25 okt 2011 - 15:15

Peter Swinkels - Ongewis

Peter Swinkels is voorzitter van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW). Iedere editie van de zakenkrant Bedrijvig Brabant laat hij zijn licht schijnen op actuele of opmerkelijke onderwerpen voor ondernemers en bestuurders.

Peter-swinkels1
Peter Swinkels

Geheel in de pas met het herfstseizoen, is het economisch beeld ongewis. Zodra de dagen korter worden, krijgen miljoenen mensen bij gebrek aan dag- en zonlicht last van een herfstdepressie. Ondernemers en politici zijn net mensen. Ik hoef de krant maar open te slaan of de TV aan te zetten en ik constateer dat het herfstvirus ook op hen is overgeslagen.

Ook als ik probeer mijn licht op te steken op het internet over de actuele economische ontwikkeling is het een en al kommer en kwel. Prinsjesdag: sombere teneur; Centraal Planbureau: economisch beeld ongewis; De economische Barometer in De Ondernemer keldert; CBS: conjunctuurbeeld verder verslechterd; Ook de conjunctuurenquête van onder meer de Kamer van Koophandel en VNO-NCW toont geen optimisme over het derde kwartaal van dit jaar. Het ondernemersvertrouwen valt, na een opleving in het tweede kwartaal, flink terug en is voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2010 negatief.

Omdat ik dit niet kan rijmen met het gevoel dat ik krijg van ondernemers in de regio, ben ik wat dieper in de conjunctuurenquête gedoken. En wat blijkt? In alle provincies scoort het ondernemersvertrouwen rode cijfers, behalve in Noord-Brabant en Zeeland. Brabant is zelfs de enige regio waar alle indicatoren (omzet, export, investeringen en personeel) nog positief zijn. Het optimisme is en blijft onze kracht en daar zouden andere regio's van moeten leren. Van het elkaar in de put te praten worden mensen alleen nog maar meer onzeker en wantrouwend. Ook de besluiteloosheid en het gebrek aan leiderschap bij de politiek leiders in Europa zijn stuitend om te zien.

Dit draagt alles behalve bij aan het consumentenvertrouwen en het daarmee samenhangende economisch herstel. Het Nederlandse bedrijfsleven staat er nu beter voor dan in 2008. En ook al is er geen reden voor gejuich, we moeten niet met z'n allen het hoofd laten zakken. Laten we trots zijn op het ondernemerschap in deze regio en onze voorsprong door onderlinge samenwerking verder uitbouwen. Voor al diegenen die dat niet kunnen is er een troost: een herfstdepressie verdwijnt vanzelf weer zodra de lente aanbreekt.
Auteur: Marco  de Jongebaas 
Redactie: BedrijvigNWS-code: 0-5466-2 
Categorie: Columns 
Aangemaakt: 2011-10-25 15:19:38 
Laatste wijziging: 2011-10-25 15:19:38 
Gewijzigd door: Marco  de Jongebaas